Zes nieuwe tankautospuiten voor brandweer Flevoland.

Brandweer Flevoland – Brandweer korpsen Almere & Lelystad krijgen in totaal 6 nieuwe tankautospuiten, 4 tankautospuiten voor de korps Almere en 2 tankautospuiten voor Lelystad.

Men heeft gekozen voor een Mercedes Benz Atego 1530 F4x2 EURO 6 met 299 pk. De komende maanden gaan de chauffeurs en manschappen van beide korpsen met de nieuwe voertuigen oefenen voordat deze op de uitruk komt. De voertuigen van Lelystad krijgen als roepnummer 25-5131 & 25-5132, de voertuigen van Almere krijgen de roepnummers 25-4131, 25-4132, 25-4133 & 25-4134. 
Het voertuig is gebouwd door Rosenbauer AT.

De nieuwe tankautospuiten zijn aan de lopende band geproduceerd in de fabriek van Rosenbauer in het Oostenrijkse Leonding. Iedere zeven uur rolt er een tankautospuit uit de fabriek en Rosenbauer heeft wereldwijd al veel voertuigen van dit type geleverd. Na de bouw in Oostenrijk zijn de voertuigen naar Hoogeveen getransporteerd om daar de laatste hand aan de voertuigen te leggen.

Chassis
De tankautospuit heeft een Mercedes Benz Atego 1530 F4x2 Euro 6 chassis met 299 pk en een wielbasis van 3860 mm.

Aansluitflens
De originele Mercedes-Benz Atego cabine wordt uit de fabriek geleverd met een aansluitflens, speciaal voor de Rosenbauer AT. Deze aansluitflens dient als communicatie opening en wordt met behulp van een water- en geluidsdichte verbinding verbonden met de manschappencabine. Dankzij dit unieke verbindingssysteem wordt aan de originele cabine niet gelast waardoor eventuele corrosie problemen in de toekomst worden voorkomen.

Cabine
De cabine biedt plaats aan de chauffeur en de bijrijder, waarbij de zitplaats van de chauffeur is voorzien van een airbag. De portieren van de bestuurderscabine en de manschappencabine zijn vanaf het pompbedieningspaneel centraal vergrendel- en ontgrendelbaar. Het al dan niet vergrendeld zijn van de portieren wordt via het bedieningsdisplay aangegeven. Tussen de bestuurder en de bevelvoerder is een bak gemonteerd met twee helmhouders, een aflegbakje voor viltstiften en pennen et cetera.

Bediening (cabine)
Het Rosenbauer LCS bedieningspaneel is in de cabine op een draaibare voet gemonteerd zodat deze door de chauffeur en de bijrijder bediend kan worden.

Het paneel is een kleuren LCD scherm, voorzien van soft touch knoppen om de functies te bedienen. Alle nodige informatie aangaande het chassis, de opbouw en pomp worden in dit display weergegeven.

Stoel bevelvoerder
In het voertuig wordt een Bostrom stoel met geïntegreerde ademluchtbeugel geplaatst voor de bevelvoerder.

Manschappencabine 
De manschappencabine is één geheel met de opbouw. Hierdoor ontstaat een hogere plafond hoogte dat voor meer comfort zorgt. De cabine is voorzien van opbergruimte onder de bank en achter de hoofdsteun van de ademluchthouders.

Afwerking
Voor de afwerking van de cabine is gekozen voor duurzame materialen die op een eenvoudige wijze zijn te reinigen en tevens een geluidsverzachtende omgeving bieden. Daarnaast is in de cabine directe en indirecte LED verlichting geplaatst om een omgeving te creëren die zorgt voor een betere voorbereiding en een rustgevend effect vóór, maar vooral ook na een zware inzet.

Deuren
De deuren van de cabine zijn voorzien van een uitdraaitrap die de in- en uitstap in looprichting mogelijk maakt, zelfs met een ademluchttoestel. De deuren zijn grotendeels voorzien van veiligheidsglas, zodat een grotere hoeveelheid licht de cabine binnenkomt. Daarmee kan men beter naar buiten kijken en uitstappen. Daarnaast zijn de bovenramen elektrisch bedienbaar en alle zijramen aan de binnenzijde voorzien van anti-splinterfolie. 

Kleuren
Opvallend is ook de kleur van verschillende objecten in de cabine. De veiligheidsgordels, handgrepen en alle mogelijke accenten zijn in het oranje uitgevoerd. Deze keuze is bewust gemaakt. Studies hebben aangetoond dat kleur oranje een rustgevend effect heeft op de mens. Daarnaast is het voor de manschappen overzichtelijk dat alle objecten, die vast of juist los moeten worden gemaakt, dezelfde kleur hebben. Naast de verschillende oranje accenten, wordt het voertuig voorzien van grijze opstapkleppen en rode rolluiken. Dit laatste is uniek en nog niet eerder in Nederland gedaan, hiermee heeft brandweer Flevoland een primeur.

Opbouw (constructie)
De opbouw van de Rosenbauer AT bestaat uit een zelfdragende constructie van laser gesneden en geborstelde aluminium panelen en profielen. Dit heeft als voordeel dat er geen zwaar gelast frame uit staal of geschroefde aluminium profielen nodig zijn om de buitenpanelen en opbergsystemen te dragen. De constructie wordt opgebouwd volgens het ‘Torsion-box’ principe. De opbouw is licht en sterk en heeft een laag zwaartepunt. In combinatie met het Torsion-box design resulteert dit in een zeer stabiel en duurzaam voertuig, dat veiliger is in kritische situaties.

Ademluchthouders
De Rosenbauer ademluchthouders zijn geschikt voor alle type ademluchttoestellen. De beugels bieden de mogelijkheid om een rugsteun te positioneren als er geen ademluchttoestel is geplaatst. Ruggenwervels worden daarmee voldoende gesteund in het geval van een aanrijding.

Bediening pomp
De pomp wordt bedient door middel van een Rosenbauer LCS LCD scherm en soft touch knoppen. De bediening is volgende het Rosenbauer LCS, oftewel ‘Logic Control System’, opgebouwd.
Kort omschreven, worden de functies van het voertuig in de hoofdschermen verdeeld:

  • Watervoorziening
  • Waterafname
  • Verlichting
  • Hoofd informatie
  • Chassis

Blussysteem
Fabrikant: Rosenbauer.
Model: NH35 (volgens EN 1028 getest en gecertificeerd).
Capaciteit:
– 3.800 l/min bij 10 bar of 400 l/min bij 40 bar vanuit de watertank
– 3.000 l/min bij 10 bar en een zuighoogte van 3 m met DN125 zuigbuizen.
– 1.500 l/min bij 16 bar en een zuighoogte van 6 m met DN125 zuigbuizen.

Automatische drukregelsysteem
De pomp is voorzien van een automatische drukregelsysteem. Dit systeem houdt de waterdruk automatisch op een vooraf ingestelde druk, ongeacht de afname en de wisselingen hierin. Deze functie is te bedienen via een draaiknop op het Rosenbauer LCS LCD pompbedieningspaneel.

Watertank
De watertank word geproduceerd middels rotatie sintering van polyethyleen. Hierdoor heeft de tank geen naden. Tankinhoud 2.000 liter.

DLS (drukluchtschuim)
Er is gekozen voor een DLS systeem op een combi haspel met lage druk.
Op beide haspels kun je lage druk of DLS draaien of een combi daarvan. De haspel lengte is 60 meter.

Operationeel op de uitruk
De aankomende maanden gaat er druk geoefend met het voertuig. Zodra alle manschappen met de nieuwe voertuig bekend is gaat het voertuig op de uitruk. Vermoedelijk is dit ongeveer in Juni 2019.

 

Met speciale dank aan Rosenbauer AT, DRV Rosenbauer Hoogeveen.

Deel dit bericht met uw vrienden Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email