Zes nieuwe tankautospuiten voor brandweer Flevoland.

Lelystad – Brandweer Flevoland heeft zes nieuwe tankautospuiten in gebruik genomen. De voertuigen zijn op donderdag 14 maart 2019 in de brandweerkazerne van Lelystad feestelijk overgedragen aan burgemeester Ina Adema.

De voertuigen zijn voorzien van de nieuwste technologische ontwikkelingen op het gebied van brandbestrijding, veiligheid en ergonomie. De voertuigen worden verdeeld onder Almere (4) en Lelystad (2). Hieronder volgt de specificaties van de voertuigen.

De zes nieuwe voertuigen zijn gemaakt door Rosenbauer in Oostenrijk. Na de bouw in Oostenrijk zijn de voertuigen naar Rosenbauer (DRV) Hoogeveen gebracht om daar de laatste hand aan te leggen.

Chassis
De tankautospuiten zijn gebouwd op een Mercedes-Benz Atego 1530 F4x2 Euro 6 chassis met 299PK. De wielbasis is 3.860mm.

Aansluitflens
De originele Mercedes-Benz Atego cabine wordt uit de fabriek geleverd met een aansluitflens, speciaal voor de Rosenbauer AT. Deze aansluitflens dienst als communicatie opening en wordt met behulp van een water- en geluidsdichte verbinding verbonden met de manschappencabine. Dankzij dit unieke verbindingssysteem wordt aan de originele cabine niet gelast waardoor eventuele corrosie problemen in de toekomst worden voorkomen.

Cabine
De cabine biedt plaats aan de chauffeur en de bijrijder, waarbij de zitplaats van de chauffeur is voorzien van een airbag. De portieren van de bestuurderscabine en de manschappencabine zijn vanaf het pompbedieningspaneel centraal vergrendel- en ontgrendelbaar. Het al dan niet vergrendeld zijn van de portieren wordt via het bedieningsdisplay aangegeven. Tussen de bestuurder en de bevelvoerder is een bak gemonteerd met twee helmhouders, een aflegbakje voor viltstiften en pennen et cetera.

Bediening (cabine)
Het Rosenbauer LCS bedieningspaneel is in de cabine op een draaibare voet gemonteerd zodat deze door de chauffeur en de bijrijder bediend kan worden.

Het paneel is een kleuren LCD scherm, voorzien van soft touch knoppen m de functies te bedienen. Alle nodige informatie aangaande het chassis, de opbouw en pomp worden in dit display weergegeven.

Stoel bevelvoerder
In het voertuig wordt een Bostrom stoel met geïntegreerde ademluchtbeugel geplaatst voor de bevelvoerder.

Manschappencabine
De manschappencabine is één geheel met de opbouw. Hierdoor ontstaat een hogere plafond hoogte dat voor meer comfort zorgt. De cabine is voorzien van opbergruimte onder de bank en achter de hoofdsteun van de ademluchthouders.

Afwerking
Voor de afwerking van de cabine is gekozen voor duurzame materialen die op een eenvoudige wijze te reinigen en tevens een geluidsverzachtende omgeving bieden. Daarnaast is in de cabine directe en indirecte LED verlichting geplaatst om een omgeving te creëren die zorg voor een betere voorbereiding en en rustgevend effect voor, maar vooral ook na een zwarte inzet.

Deuren
De deuren van de cabine zijn voorzien van een uitdraaitrap die de in- en uitstap in looprichting mogelijk maakt, zelfs met een ademluchttoestel. De deuren zijn grotendeels voorzien van veiligheidsglas, zodat een grotere hoeveelheid licht de cabine binnenkomt. Daarmee kan men beter naar buiten kijken en uitstappen. Daarnaast zijn de bovenramen elektrisch bedienbaar en alle zijramen aan de binnenzijde voorzien van anti-splinterfolie.

Kleuren
Opvallend is ook de kleur van verschillende objecten in de cabine. De veiligheidsgordels, handgrepen en alle mogelijke accenten zijn in het oranje uitgevoerd. Deze keuze is bewust gemaakt. Studies hebben aangetoond dat kleur oranje een rustgevend effect heeft op de mens. Daarnaast is het voor de manschappen overzichtelijk dat alle objecten die vast of juist los moeten worden gemaakt dezelfde kleur hebben. Naaste de verschillende oranje accenten, wordt het voertuig voorzien van grijze opstapkleppen en rode rolluiken. Dit laatste is uniek in Nederland, normaal word er gekozen voor grijs/donkergrijs.

Hygiënebord
In de nieuwe tankautospuiten zijn er hygiëneborden geplaatst speciaal voor het uitvoeren van arbeidshygiëne. Zo kan men door middel van een kraantje bijvoorbeeld de handen en armen wassen, is er desinfectie pomp aanwezig en papieren doekjes om de handen te drogen.

Opbouw (constructie)
De opbouw van de Rosenbauer AT bestaat uit een zelfdragende constructie van laser gesneden en geborstelde aluminium panelen en profielen. Dit heeft als voordeel dat er geen zwaar gelast frame uit staal of geschroefde aluminium profiel nodig zijn om de buitenpanelen en opbergsystemen te dragen. De constructie wordt opgebouwd volgens het ‘Torsion-Box’ principe. De opbouw is licht en sterk en heeft een laag zwaartepunt. In combinatie met het Torsion-box design resulteert dit in een zeer stabiel en duurzaam voertuig, dat veiliger is in kritische situaties.

Ademluchthouders
De Rosenbauer ademluchthouders zijn geschikt voor alle type ademluchttoestellen. De beugels bieden de mogelijkheid om een rugsteun te positioneren als er geen ademluchttoestel is geplaatst. Ruggenwervels worden daarmee voldoende gesteund in het geval van een aanrijding.

Bediening pomp
De pomp wordt bedient door middel van een Rosenbauer LCS LCD scherm en Soft Touch knoppen. De bediening is volgens het Rosenbauer LCS, oftewel ‘Logic Control System’, opgebouwd. Kort omschreven, worden de functies van het voertuig in hoofdschermen verdeeld:

  • Watervoorziening
  • Waterafname
  • Verlichting
  • Hoofd informatie
  • Chassis

Automatische drukregelsysteem
De pomp is voorzien van een automatische drukregelsysteem. Dit systeem houdt de waterdruk automatisch op een vooraf ingesteld druk, ongeacht de afname en de wisselingen hierin. Deze functie is te bedienen via een draaiknop op het Rosenbauer LCS LCD pompbedieningspaneel.

Blussysteem
Fabrikant: Rosenbauer
Model: NH 35 (volgens EN 1028 getest en gecertificeerd).
Capaciteit:
– 3.800 l/min bij 10 bar of 400 l/min bij 40 bar vanuit de watertank.
– 3.000 l/min bij 10 bar en een zuighoogte van 3 m met DN125 zuigbuizen.
– 1.500 l/min bij 16 bar en een zuighoogte van 6 m met DN125 zuigbuizen.

Watertank
De watertank wordt geproduceerd middels rotatie sintering van polyethyleen. Hierdoor heeft de tank geen naden.
Tankinhoud: 2,000 liter.

Haspels
Er zijn twee Rosenbauer haspels geplaatst beneden in de middelste materiaalkasten aan de linker en rechter voertuigzijde. De haspels zijn uitgevoerd met een kunststof trommel, een binnen liggende elektromotor en een uitklapbaar slangvenster. Het slangvenster brengt de slang buiten de contouren van het voertuig en voorkomt zo dat de slang lang de rolluik profielen kan schuren.

De elektromotor fungeert als autonomistische rem. Daarnaast is het haspel ook voorzien van een handbediende rem. Deze rem wordt automatisch ontgrendeld wanneer het slangvenster wordt uitgeklapt.

Drukluchtschuim (DLS)
De voertuigen zijn uitgerust met lage druk haspels waarmee men minimaal 250 l/min kan blussen in plaats van de bekende hoge druk (115 l/min). De lagedruk haspel is in combinatie met druk lucht schuim. Voor de haspel liggen twee verschillende type’s straalpijpen, de ene speciaal voor het blussen met alleen water, de ander speciaal voor het blussen met schuim (DLS).

Lichtmast
De lichtmast is pneumatisch uitschuifbaar, draaibaar en kantelbaar en is gemonteerd in de opbouw tussen kast 1 & 2. De uitgeschoven hoogte van de mast is maximaal 6 meter vanaf de voet van de lichtmast. De lichtmast gaat automatisch in transportpositie wanneer het voertuig van de handrem wordt gezet. In elk display (voor en achter) wordt de status van de lichtmast weergegeven.

Opstappen
In de opbouw zijn links en rechts twee opstapkleppen geïntegreerd met naar beneden scharnierende kleppen, voorzien van gasveren. Hierdoor ontstaat een ergonomische opstap en zijn alle materialen optimaal bereikbaar. De kleppen zijn aan de binnenzijde voorzien van een anti=slip coating en aan de buitenzijde voorzien van panelen vervaardigd uit krasvast ABS kunststof.

ARBO ladderrek
Op het dak is een DRV elektrisch aangedreven, lichtgewicht, aluminium RVS ladderrek aangebracht. Aan de achterzijde is het ladderrek voorzien van oranje knipperlichten. Het ladderrek wordt bediend met een afstandbediening met spiraalsnoer, welke in kast 6 is ondergebracht. Hierdoor kan de bediener naast het voertuig staan (dus niet onder het ladderrek) wanneer deze wordt bedient. In neergelaten positie bevindt het ladderrek zich laag bij de grond in een vlakke hoek. Materialen kunnen hierdoor op ergonomische en veilige wijze van het ladderpakket worden afgenomen. Wanneer het ladderpakket zich niet (geheel) in zijn transportstand bevindt, wordt dit in de cabine gesignaleerd.

Signalering
Op het cabinedak zijn in de dakkap twee blauwe 360º LED-flitslampen gemonteerd. In de grille zijn vier blauwe en twee oranje LED-flitsers gemonteerd. Aan de achterzijde, geïntegreerd in de dakkap, zijn twee LED- flitslampen gemonteerd en op de opbouw aan de achterzijde zijn twee LED-flitsers gemonteerd. De sirene die in de voertuigen zijn geplaatst is zijn een dubbele Martin hoorns. Deze worden naast de lier aan de voorzijde van de bumper gemonteerd. Tevens is er gekozen voor een extra luchthoorn, een zo geheten ‘Bullhorn’, om de attentiewaarde in het verkeer te vergroten.

360º camera systeem
Op de voertuigen zit een 360º graden camera systeem ingebouwd. Rondom het voertuig zit aan iedere zijde een camera, in een speciaal gebouwd systeem ziet de chauffeur op zijn scherm een van bovenaf 360º camerabeeld. Tevens kan de chauffeur er zelf voor kiezen een bepaalde kant te bekijken. Het systeem laat bij het gebruik van de knipperlichten automatisch de kant zien waar de richtingwijzer voor is geselecteerd.

Met dank aan Brandweer Flevoland en Rosenbauer (DRV) Hoogeveen.


Deel dit bericht met uw vrienden Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email